Wednesday, July 9, 2008

Pippin masuk wad!

Salam,

Ahad lepas dapat gak anto Pippin masuk woksyop Daya Usaha Sg Ramal (DU) kol 2 ptg. Tapi ramainya keter masuk (tu la sapa suuh bangun kol 12 tghari kan ehhee) so kena tunggu giliran. Kebetulan plak si Bobbi masuk Perdana dia, nak check balik drive shaft bunyik... mmg kompom tuko...

Berbalik kepada Pippin. Sejak tgk radiator berminyak haritu, mmg panik. Nasib baik la dapat rebet petrol tu. Bleh la gi anto wat top overhaul (sekali lagik?!?!?), kena plak Abg Din DU kata takut head dah bengkok huhuhu.

Mari kita lihat gambirun yg aku dah tangkap buat masa ni

Ahad 06-07-2008















Mula start bukak dalam kol 4:42pm.















Sejak bila la plak 'jantung' Pippin jadi pembuat teh tarik segera? Tu la dia air pekat likat kuar dari hos radiator kat enjin. Parah gak problem ni. Geng DU sumer kuar satu statement yang sama "Nasib baik tak jem enjin ko!"















Bila head cover dibuka. Cam tak caya je, walhal dah top overhaul bulan Januari lepas. Dah tak caya si Aie yg buat top overhaul haritu!















Kesan leaking yang banyak kat cylinder head. Ni baru tang manifol ejos, lom tgk kat sekeliling lagi. Haru beb!















Yaa... sapa mau teh tarik spesel brew? Tu baru sket...bila biar dah tanggal head tu, mak aih!

Sekali crankpulley ketat plak takleh bukak!!! dah crank berkali - kali (dapat gak la tgk injectors aku kuar petrol hehehe...lupa nak disable fuel pump nye pasal!) Takpe... bak kata Abg Din, esok kompom crankpulley tu serender nye

Isnin 07-07-2008

Silap la datang lambat. Head dah hanto kat engineering. Kompom bengkok, kena skim dulu.















Lihatla blok ku. Piston yg kotor, berminyak + air... Eeeuw!!!















Ada lagi "teh tarik" melekat kat dinding silinder huhuhu















Semua komponen head engine berkod ED-DE 850cc. Twin Cam 12 valve















Ini baru professional! Setiap valve di tanda mengikut posisi















Ni la rupanya fuel rail ngan injectors















Makan time! Ni la geng DU yg berdaya saing serta banyak usaha. Hohoho! bukan nak promote benkel, just derang ni very honest and rajin. Dari kiri Jali (yang dok ngerjakan head aku), Lan & Keng (dok ngerjakan general overhaul kat kancil sebelah Pippin, 660cc auto) dan yang tak nampak muka tuh si Sham (pakar 4AGE beb!)















Si Jali dah penat (sian dia, kena gi urut pinggang tuh), so si Sham la yg sibuk bersihkan piston top. Very attentive to detail!















Ni la hasilnya, berkilat beb. Nasib baik ada 2 lagi, kalu dak patah pinggang duk buat nih















Ini la hasilnya. Mmg bersih giler















Ni head cover yg dah di bersihkan! leh masuk otoshow tuh

Head dah sampai dari dalam kol 6 lebih, terus Jali rendam nak bersihkan sumer carbon deposit so aku tak dapat nak amik gambo. Aku pon dah penat, so sambung je la esok hari

Selasa 08-07-2008

Oleh kerana nak setelkan aku nye urusan, aku dapat sampai kat benkel dalam kol 2 lebih















Ni la dia rupa head lepas di skim and dibersihkan.....















tang ni yg derang skim... kasi rata balik















Dah pasang balik intake header ngan throttle body















Nak berlagak sket...ni la kerja tangan aku masa melepak kat bengkel, K&N aku cuci dgn minyakkan balik. OCT aku tuh aku tukau hos dia yg dah patah (reput le plak), oleh kerana hos jernih takde dan aku plak malas nak gi carik kedai aquarium, maka lebihan hos silikon aku jadi mangsa....ala, mmg tetiap weekend aku check pon..















Beza kebersihan head ngan block... takpe... genap 6 bulan kita wat general overhaul plak... biar sama2 berkilat















Menunggu masa untuk di ketatkan... tapi kena tunggu....















Torque wrench!! Ini untuk memastikat head bolts tak di ketatkan secara melampau, kalau dak....crack le bang... kalu pakai torque wrench ni, kalau dah ketat ikut spesifikasi enjin, dia takleh nak pulas dah... dengar bunyik je kat handle kuar "ktek! ktek!"

Hari ni aku balik awal... sbb aku pinjam keter adik aku...so esok aku sambung lagi ek

Rabu 09-07-2008

Alahai adik aku ni, lambat plak bangun, takde org nak anto ke bengkel... last2 kol 12tghari gak sampai















What a pair! Pippin (Biru) kena top overhaul, yang sebelah dia tuh kena general overhaul















Head cover dah pasang... tinggal nak run-in je. nak tgk ada leaking ke, overheat ke dsb

Sekali problem daa... temp switch wat hal, kipas tak pusing pastu...















...meter bengong walaupun dah tuko temp switch! ni wat si Sham pening sampai kol 7 tu

Last2, abg Din to the rescue. Rupanya, earthing tak cukup. Lepas pasang earthing tu, terus meter ok.















Haa.. lepas kuar dari benkel, terus aku pecut gi opis nak test... tapi tak lenjan le.... maintain 90kmh. tapi best tu meter aku menunjukkan suhu air sejuk je... aku rasa (dan disokong oleh abg Din serta Sham) yg kereta aku ni mmg overheat sejak dulu, cuma tak perasan sbb meter bengong

So...total damages amounting to RM723. Worth the every penny!

so sekarang keter dah ok.. so target aku pas ni plak untuk tahun depan (bonos time!) is

1. General overhaul - buat balik semua + tukar waterpump
2. Convert to manual - alang2 turun enjin, baik tukar gearbox sekali
3. service balik adjustable aku... kasi sedap balik

So, till next time...

8 comments:

Pokwa said...

Hmm... nasib baik le kancil... Wira, kalu wat top overhaul tu, tengok je lah habuk kat dalam poket ni nanti...

Nadia said...

wah berkilat blink blink lepas cuci...

Papa Goines said...

Pokwa - Tu la...top overhaul wira dah cam general overhaul kancil

mamarawks - Hehehe, kancil sebelah Pippin tu lagi best, wat general overhaul, sampai ke gearbox blink2

«°-m®Kêÿrôll-°» said...

fulamakkk!! mmg syok ahh tengok ko nye bengkel buat.. fuhh.. dasyat!!

Unknown said...

hehe...mmg best keyroll..

tapi sakit gak kat poket huhu

Anonymous said...

Peh ... bagus2x, semua gambar masa operasi overhaul tu ada ... menarik tertarik , aku tengok.

Papa Goines said...

thanks mr. anonymous...

Anonymous said...

skrg ia hanya tinggal kenangan aje dah engine tu..